Tyvärr lider vi fortfarande av förseningar efter vår flytt till nya lokaler men gör verkligen vårt yttersta för att jobba ikapp oss med våra utleveranser till våra kunder. Vi tackar för ditt överseende och hoppas på fortsatt förståelse.

a
Ljuskollen


a

Begrepp inom belysningsvärlden

        08 oktober 2020

Lär dig förstå begreppen inom belysningsvärlden

Vi har tidigare gått igenom de vanligaste märkningarna som fordonsbelysning brukar ha. Nu är det dags att lära sig förstå olika begrepp som används i den ibland något komplicerade världen av fordonsbelysning. Här är de begrepp som vi tycker du bör ha koll på.

Termokontroll

När en LED-lampa tänds uppstår värme. Ju mer ström som tillförs, desto varmare blir lampan. Hög värme i sin tur gör att lampans livslängd och ljusstyrka avtar snabbare. En lampa med termokontrollsystem styr strömtillförseln så att lampan skyddas mot överhettning.

Referenstal

Referenstal är ett värde som ges till helljus samt extraljus. Enligt ECE-reglementet får den sammanlagda summan av värdena på helljus och extraljus inte överstiga 100. Ju högre värde, desto starkare ljus. I Sverige finns dock undantag för detta och det är enbart de ordinarie helljusstrålkastarna som inte får överstiga 100.

Vibration

Arbetsbelysning måste kunna stå emot ihållande vibrationer utan att skadas eller slitas ut i förtid. Vid vibrationstest utsätts lampan för mekanisk vibration under en längre tid för att mäta dess motståndskraft. Förenklat kan man säga att testet anger hur mycket vibration lampan klarar av under ett bestämt tidsintervall.

Shock

Vid ett shocktest kontrollerar man i vilken utsträckning lampan fysiskt och funktionellt kan motstå relativt sällsynta och korta - men kraftiga - impulser, till exempel smällar eller slag. Resultatet anges i G, som är ett mått för accelerationskraft. Ju högre g-kraft lampan tål, desto mer motståndskraftig för korta, kraftiga smällar är den.

Canbus

Förenklat kan man säga att Canbus är ett system som finns i alla moderna fordon som möjliggör att fordonets olika komponenter, bland annat belysning kommunicerar med varandra. När föraren behöver uppmärksammas om att t.ex en lampa gått sönder, aktiveras Canbussystemet som skickar en signal så att en lampa på instrumentpanelen tänds. När extrautrustning är märkt med Canbus betyder det att produkten är kompatibel med fordonets Canbussystem.

Kelvin

Namnet till trots har färgtemperatur inget med temperatur att göra utan handlar om ljusets effekt. Ljus som avges från en ljuskälla har alltid ett visst mått av värme eller kyla i sig. Har ljuset ett varmt sken (gult) så är färgtemperaturen låg medan ett kallt sken (blått) vittnar om en hög färgtemperatur. Olika färgtemperatur lämpar sig för olika saker men när det kommer till extra- och arbetsbelysning anser många att en färgtemperatur på runt 5000 K är optimal. Som jämförelse kan man säga att en myslampa hemma har cirka 3000 K och att dagsljuset utomhus är runt 6000 K.

Ljusbild

Extrabelysning är ofta märkt med vilken ljusbild de har. Flood har en bred ljusbild som strömmar ut åt sidorna och därmed ger bra uppsikt över vägrenen. Pencil är ett extraljus med en extra lång räckvidd där ljuset centreras rakt framåt snarare än åt sidorna. Combo är precis som namnet antyder, en kombination av pencil och flood. Vilken typ av ljusbild som är optimal för just dig beror på vilka förhållanden du oftast kör i.

Teoretisk / verklig ljusstyrka

Det är vanligt att det är den teoretiska lumen för en lampa som anges och inte den verkliga, uppmätta ljusstyrkan. Teoretisk lumen är ett framräknat mått som slår samman ljusstyrkan för varje enskild diod. Det är dock mycket förluster på vägen på grund av elektroniken i lampan, vilket innebär att den verkliga lumen är betydligt lägre.

Läs våra relaterade artiklar